…in samenwerking met Rever heeft L.INT het kantoor van een ontwikkelingsbank opnieuw mogen inrichten. Doordat de organisatie de afgelopen jaren een flinke groei heeft doorgemaakt, was de bestaande inrichting niet meer geschikt. Bovendien wilde de organisatie een nieuwe manier van werken implementeren waarin flexibiliteit, samenwerken en duurzaamheid centraal zouden staan. Op basis van deze criteria is een ontwerp gemaakt waarin de volgende punten een belangrijke rol spelen: duurzaam, representatief, trots op de organisatie, akoestiek, thuis voelen, verbonden voelen, vitaliteit en identiteit. De indeling van de vijf verdiepingen zijn identiek, maar elke verdieping heeft een eigen accentkleur zodat het voor de gebruikers makkelijk te herkennen is waar zij zich bevinden. De accentkleuren zijn gebaseerd op de uiting van de ‘Sustainable Development Goals’, de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.
Door de gehele werkomgeving is groenvoorziening toegepast. Het toepassen van groen in de werkomgeving is niet alleen gedaan vanwege de vele positieve effecten hiervan het draagt bijvoorbeeld bij aan een fysiek en mentale gezondheid, maar ook vanuit het duurzame karakter van dit project.
Gedurende zo’n omvangrijk huisvestingstraject als dit, moeten continu weloverwogen keuzes gemaakt worden. Deze keuzes zijn steeds getoetst door een duurzaamheidsadviseur op de volgende aspecten (in willekeurige volgorde): kwaliteit, esthetiek, budget, akoestiek en duurzaamheid. De bewustwording van alle keuzes op het gebied van duurzaamheid, maakt het een bijzonder project, omdat dit echt is toegespitst op de opdrachtgever.
Behalve het hergebruiken van meubilair, is gekeken naar welke materialen uit het huidige interieur bruikbaar waren voor het nieuwe interieur. Zo is hout van kasten gebruikt voor het samenstellen van elementen voor storytelling- en plantenbakken. Deze beslissingen zijn niet zomaar genomen, alle kosten en baten zijn doorgerekend, zodat het ook écht duurzame oplossingen zijn. Door het hergebruiken van meubilair en materialen, worden de duurzame ambities van deze organisatie duidelijk naar voren gebracht. Bovendien werkt het ook de andere kant op: het versterkt hun verhaal.
Storytelling zit volledig verweven in dit project. Je vindt het terug op elke verdieping, rondom de kern van het gebouw, daar waar de meeste (sociale) interactie plaatsvindt. Op visuals, posters en tv-schermen die onderdeel zijn van het interieur, worden kernwaarden, uitspraken en beelden weergegeven van waar de organisatie voor staat, voor welke doelgroep zij werken en in welke gedeeltes van de wereld zij dit doen. Dit draagt bij aan het nastreven van de ambitie van de organisatie: “change lives by making impactful investments in a sustainable society”.
Locatie: Den Haag
Oppervlakte: ± 7500m2
Project: Duurzaam kantoor